M.P. al MONACO


Tech Updates

scuderia-ferrari

Primle noutati apar pe monoposturile Ferrari. In urma discutiei cu Charlie Whiting din Spania, Ferrari modifica oglinzile atasate pe Halo si renunta la winglet-urile suprioare. Se conformeaza asadar directivei emise de Jo Bauer si Charlie Whiting.

mnc_f_mirror

Iata si comparatie intre cele doua versiuni de oglinzi retrovizoare.

mnc_f_mirror2

Vedem si noua aripa spate high downforce. De remarcat ca Ferrari revine la suspensia spate de dinainte de Barcelona. In FP1 si FP2 se vor efectua teste comparative intre cele doua monoposturi echipate cu cele 2 sisteme de suspensie pe puntea spate pentru a elucia comportamentul super agresiv pe pneuri in week-end-ul catalan.

mnc_f_rw

De spus ca echipa italiana a ramas la podeaua testata si folosita in cursa din Spania.

LE: Inginerii Ferrari au folosit in cursa toate update-urile aduse in Spania, mai putin winglet-urile oglinzilor retrovizoare. Vorbim aici in principal de suspensia spate cu pick-up-point ridicat. Motivul noului update pentru suspensia spate este unul pur aerodinamic, inginerii aducand alaturi de montantii ridicati si un brake-duct evoluat. Initial s-a spus ca, contraperformanta din Spania se datoareaza in mare masura noii gometrii a suspensiei spate, insa comportamentul monopostului in Monte-Carlo demonstreaza ca noul update functioneaza asa cum se spera.

mnc_f_susp

mercedes-amg petronas

Echipa campioana mondiala aduce pentru Monaco, evident, un pachet high downforce. Vorbim de o noua aripa spate. A se observa endplate-urile cu fante de suprapresiune deschise (spre deosebire de Ferrari care foloseste solutia clasica cu fante inchise).

mnc_MER_rw

Apare pe monoposturile W09 o noua capota pentru motor cu  evacuari pentru aerul fierbinte redesenate in jurul unei suspensii spate cu geometrie adaptata pentru circuitul monegasc.

mnc_MER_enginecover

In testele din Barcelona s-a putut observa pe sidepod-urile monoposturilor argintii aparitia mai multor generatoare de vortex-uri. Solutia este imprumutata de la McLaren si observam ca ele si-au facut aparitia si la Monaco. Rorul lor este de a energiza fluxul de aer conditionat de flow conditionerele de deasupra admisiilor din sidepod pentru a impidica aparitia fenomenului de separatie. De spus ca VG-urile vin la pachet cu noul engine cover, ele fiind g\ndite sa lucreze in tandem.

mnc_MER_vg

Noutati apar si la tamburii franelor fata. Acestia au fante ce permit caldurii disipate in timpul franarii sa fie fie evacuata spre janta ajutand astfel la incalzirea pneurilor pe circuitele unde acest lucru este deficitar.

mnc_MER_brakedrum

 

Ca Mercedes are un monopost extrem de complicat cu tot felul de winglet-uri care mai de care mai complicate nu este o noutate. Aeordinamicienii cauta mai tot timpul sa obtina o curgere a aerului cat mai eficienta pentru scopul pe care si l-au propus. Este suficient sa ne uitam la un mic update observat pe un mini-winglet de sub structura de protectie la impact din spate ca sa ne dam seama la ce nivel s-a ajuns. Unii ar spune overkill avand in vedere ca aceste generatoare de vortex-uri nu sunt ele insele determinante. Insa monopostul W09 lucreaza ca un tot unitar si fiecare bucatica in parte are rolul ei. Indiferent de cat de mic este.

mnc_MER_VGcrash

mclaren-renault

Echipa win Woking aduce in Monte Carlo un update minim. Este vorba de un T-Wing care a fost absent de pe monopostul MCL33 pina acum. Ramane de vazut daca inginerii se vor hotari sa-l foloseasca pentru Q si cursa si daca va ramane pe monopost si dupa Monte-Carlo. Cert este ca pentru cursa din Principat, T-Wingu-ul nu poate fi decat benefic. De observat ca si decupajele pentru racire au fost moficiate. Daca pina acum ele erau pe shark-fin, acum au fost coborate pe capota motorului.

mnc_MCL_twing

 

renault

M.P. al Principatului Monaco aduce mai multe update-uri. Unele sunt specifice acestui traseu si aici ma refer la ranforsarea celui de-al doilea flaps al aripii fata,

mnc_ren_fw
Intarituri pentru flaps-ul nr.2 al tunelului de vortex

ci la update-urile aduse bargeboard-urilor si la leading edge-ul podelei. Aceste doua update-uri sunt esentiale imbunatatirii eficientei aerodinamice in zona mediana a monopostului, eficienta care la randu-i induce o imbunatatire a randamentului diffuser-ului, permitand generarea de downfoarce fara a rula aripi fata si spate cu AoA mare si deci fara fi penalizati pe liniile drepte din cauza drag-ului aferent.

mnc_ren_bb
Bargeboard-uri noi incepand cu M.P. al Monaco
mnc_ren_floor
Leading edge cu fanta pentru sigilarea podelei de dimensiuni mai mari

 

red-bull-racing

Echipa de ingineri condusa de Adrian Newey a venit la Monaco cu o aripa spate cu mainplane mai mare si flaps mobil cu unghi de atac mai pronuntat. Evident, in aceeasi nota cu toate echipele. Sincer sa fiu, la cat de bune sunt sasiurile Red Bull chiar si in configuratie low drag, m-am fi asteptat ca monoposturile RB14 sa fie neschimbate fata de Spania. Glumesc. Un pachet high downforce este esential pentru Monaco. Newey a hotarat sa adause si un T-Wing de dimensiuni crescute si un winglet Y100 pentru a conditiona si mai bine curgerea aerului intre endplate-urile aripii spate. in rest, monopost neschimbat.

mnc_rbr_twingy100
T-Wing si winglet Y100

 

alfa romeo sauber

Elvetienii de la Sauber au venit in Monaco cu un update specific circuitului. Aripa fata de tip high downforce si aripa spate la fel. In plus, penru a satisface regulamentul, elvetienii au decupat flow divider-ul de tip boomerang wing pentru a corespunde bargeboard-urilor inferioare.

mnc_sauber_bb

 

sahara-force-india

Force India continua sa dezvolte monopostul VJM11 dupa start-ul lent din 2018. Pentru Monte-Carlo, in afara de pachetul high downforce apare in partea posterioara un T-Wing dublu. Pina aici nimic deosebit. Insa se intorc multiplicarile t-wing-ului vazute in 2017. Fiecare T-Wing de pe Force India era format din doua T-Wing-uri suprapuse. Avem de-a face asadar cu 4 T-wing-uri la Force India.

mnc_sfi_twingpsd

La fel ca italienii de la Ferrari, Force India modifica geometria suspsnsiei spate ridicand punctul de prindere al bratelor superioare. Motivul este, la fel ca si la Ferrari, unul pur aerodinamic.

mnc_sfi_susp

Modificare pick-up point-ului pentru bratele suspensiei a dus la modificare canalelor de evacuare a aerului fierbinte de sub capota motorului. Apar asadar modificari si in aceasta zona. Reprofilarea geometrica duca la un airflow mai eficient in zona centrala deasupra diffuser-ului imbunatatind randamentul acestuia. Si pentru ca in aceasta zona avem de-a face cu un flux de aer crescut, ne dam seama de unde a venit decizia aerodinamicienilor Force India de a monta un double-double T-Wing.

mnc_sfi_hot

 

scuderia-toro-rosso

Echipa din Faenza a venit si ea in Monaco cu o serie de update-uri. Unele cu tinta directa pentru acest M.P. altele cu aplicabilitate ulterioara.

Probabil cea mai importanta modificare apare la leading-edge-ul podelei, imediat dupa bargeboard-uri. Apar 4 fante care energizeaza fluxul de aer pe sub podea, in zona extremitatilor laterale ale acesteia. Rezultatul direct il reprezinta o mai buna curgere a aerului care “sigileaza” podeaua ajutant diffuser-ul sa genereze mai multa apasare aerodinamica fara ca pe monopost sa-si faca aparitia winglet-uri suplimentare sau fara a creste unghiul de atac al aripilor fata si spate. Este un update care fara indoiala va ramane pe monopost si dupa M.P. al Principatului Monaco.

mnc_str_floor

Moficarea adusa la podea implica alte update mai sus pe directia de curgere a aerului. S-a revizuit astfel si bat-wing-ul dinaintea T-Tray-ului.

mnc_str_batwing

O alta modificare apare in zona bargeboard-urilor unde inginerii au creat fante in flow divider-ul de pe bargeboard-uri pentru a corespunde geometric cu partea inferioara a bargeboard-urilor. Regulamentul tehnic impune ca atunci cand se priveste perpendicular pe directia normala si exista fante in caroserie in partea inferioara, orice element al caroseriei aflat imediat deasupra acesteia trebuie sa imite geometria primului. Este exact acelasi principiu folosit si de Sauber sau Red Bull.

mnc_str_bb_fante

In fine, un ultim update la Toro Rosso este vizibil pe podea unde pentru Monaco avem 5 tire-squirts in loc de uzualele 4.

mnc_str_floor-2

 

haas-f1-team

Americanii de la Haas F1 au adus la Monaco o aripa fata noua de tip high-downforce (testata dupa M.P. al Spaniei) si o serie de update-uri la bargeboard-urile inferioare. Din pacate pentru ei acestea au fost avariate in sesiunile de antrenamente libere iar din acest motiv inginerii au decis sa le elimine. Asta a insemnat o pierdere de downforce si eficienta aerodinamica, iar asta a fost motivul principal pentru contraperformanta echipei americane in Principat.

mnc_haas_fw

mnc_haas_bb

 

williams-racing

Doar un pachet aero high downforce specific circuitului.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.