USGP: Scueria Ferrari tech updates


Patru curse pina la sfarsitul sezonului. Stim ce inseamna asta, nu ? Haideti sa ingrasam porcul in ajun ! Zicala pare ca se potriveste din plin celor de la Ferrari. Italienii au venit cu un upgrade masiv. Nu-mi aduc aminte ca ei sa fi venit cu un pachet aerodinamic cu atat de multe noutati in ultimii 10 – 15 ani… Hai sa vedem.

Aripa fata ramane cea adusa pentru prima oara in Rusia. Vorbim aici de un mainplane drept pina la tunelul VG. Nu, aripa fata nu produce mai mult apasare decat precedenta insa noul design curata fluxul de aer. Ea a fost conceputa pentru a lucra in armonie cu podeaua updatata introdusa tot in Rusia (vorbim de tire squirt-urile modificate). Din pacate, podeaua nu a dat rezultatele scontate si pentru cursa din Japonia s-a renuntat la ea.

La inspectia de conformitate de ieri s-au observat doua configuratii aerodinamice ale aripii fata. Exista aripa fata cu 3 sau 4 deflectoare atasate pe partea interioara a endplate-urilor. Varianta cu 4 deflectoare creaza un efect outwash mai puternic, iar varianta cu 3 combina efectul outwash cu capacitatea deflectoarelor  de a actiona si ca flow conditionere. Ultima varianta este noua si este adusa cel mai probabil pentru a lucra in tandem cu podeaua upgradata. Despre pode, ceva mai jos.

Observam un winglet pe brake-duct-ul trenului fata. Nu este nou, el a aparut pentru prima oara in Japonia. Este un element care are rolul de a conditiona fluxul de aer pentru a putea fi preluat de vortex-ul Y250. Curgerea aerului in aceasta zona este imbunatatita. Asta inseamna ca o cantitate mai mare de aer, cu o curgere mai curata, poate fi antrenata de structura aerodinamica creata de design-ul outwash al aripii fata (si implicit de jetul de aer evacuat prin butucii rotilor fata) spre diffuser (evident, cu aportul sidepod flow conditionerelor).

Apar modificari substantiale si la bargeboards. Filosofia cu elemente aerodinamice decupate a fost adoptata pina si de Ferrari.

Vechile bargeboard-uri

Pina la M.P. al Statelor Unite bargeboard-urile exterioare aveau 6 fante si 5 flow divertere, insa noua podea are nevoie de o cantitate mai mare de aer care sa creeze o structura aerodinamica tangentiala. Din acest motiv, au aparut acum 10 decupaje si nu mai putin de 7 flow divertere (unele dintre ele complet redesenate).

Noua podea despre care vom discuta ceva mai jos are nevoie de o structura aerodinamica tangentiala complet diferita. Vorbim de un fileu de aer puternic energizat. Iar Ferrari reuseste (sau nu – asta ramane de vazut) asta cu ajutorul deflectoarelor de pe interiorul endplate-urilor aripii fata, prin intermediul tehnologiei hollow axle. Noile bargeboard-uri ar trebui sa directioneze o cantitate mai mare de aer spre exterior unde sidepod flow conditionerele le vor “intoarce” si le vor transforma in structura aerodinamica tangentiala cu rol de sigilare a diffuser-ului.

De ce atata munca pentru un flux de aer care nu “ataca” niciun winglet ? Pentru ca noua podea are nevoie de el.

Ajungem asadar la cel mai important upgrade de pe monopostul Ferrari. De ce spun asta ? Nu pentru ca schimbarile observate aici sunt majore ci pentru ca rezultatele asteptate (daca apar) vor aduce un plus substantial la capitoul free downforce. Ce inseamna free downforce ? Ei bine, este downforce-ul care nu este creat prin cresterea coeficientului de rezistenta la inaintare (drag). Este probabil “sfantul graal” al aerodinamicii.

Observam ca cele 3 fante de pe podea au unghiul de atac mult mai mare. De asemenea la capatul fiecareia dintre fante, aerodinamicienii au atasat cate un flow diverter care preia orice rest de flux de aer ce nu-a facut drum prin fante spre partea inferioara a podelei si il arunca in exterior (acelasi outwash design cu al aripii fata sau al deflectoarelor verticale de oe bargeboarduri) atasandu-l de structura aerodinamica tangentiala de care am vorbit mai sus. Se doreste asadar eliminarea posibilitatii aparitiei de turbulente in zona podelei care ar putea scadea din eficienta diffuser-ului.

Observam asadar ca numarul de fante suplimentare de pe bargeboard-uri impreuna ca unghiul de atac marit al fantelor de pe podea duc la introducerea sub podea a unei cantitati mai mari de aer. O parte din acesta este preluate de strake-urile podelei si directionat spre zona mediana (diffuser) iar o parte este trimis spre exteriorul podelei unde se intalneste cu fluxul de aer provenit de la fantele podelei.  Unghiul de atac al acesta mareste efectul downwash, realizandu-se sigilarea podelei.

Observ si o redesenare a tire squirt-urilor. Sunt acum 5 in loc de 3. Ramane tire squirt-ul care patrunde spre centrul monopostului si observ ca strake-ul vertical este ceva mai inalt decat cel vazut in Rusia.

Ferrari renunta la aripa spate in stil McLaren, cu strake-uri verticale la mijlocul endplate-urilor. Din informatiile pe care le-am obtinut se pare ca acea aripa spate a produs o serie de turbulente care au afectat fluxul de aer emergent de sub monopost scazandu-i viteza de curgere. Asadar, capitolul top speed lipsa in Rusia este inchis. In Japonia, odata ce s-a revenit la aripa spate folosita pina la M.P. al Rusiei, Ferrari s-a apropiat din nou de fruntea clasamentului celor mai rapide monoposturi.

Noul pachet aerodinamic ar trebui sa produca mai multa apasare aerodinamica. Ceea ce inseamna ca se poate renunta la aripa spate cu mainplane orizontal in favoarea uneia low drag (spoon) fara frica unei pierderi de performanta in primul sector acolo unde virajele rapide au nevoie de apasare destul de mare. Evident, ar trebui un echilibru aerodinamic intre aripa spate si aripa fata. Dar in ceea ce priveste aripa fata, reducerea apasarii in aceasta zona este relativ usor de realizat.

Sa fie oare acesta pachetul aerodinamic care aduce Ferrari inapoi in lupta pentru victorii ? Ramane de vazut. Dar nu arata rau deloc. Ciclicitatea eficientei upgrade-urilor observata in acest an pare sa sustina acest lucru. We’ll see.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.