Mexic GP: Analiza free practice 1 & 2


Nimeni nu ar fi crezut ca ceea ce am vazut ieri in FP1 si FP2 se va intampla. Da, banuiam ca Red Bull va fi competitiva aici.

Diferenta de putere dintre PU-ul Renault si cel Ferrari sau Mercedes este mult redusa din cauza aerului rarefiat. De ce ? Pentru ca aici factorul principal care influenteaza performanta nu este puterea PU-ului si mai degraba nivelul de downforce pe care-l produce monopostul. Si cred ca stie deha toata lumea ca atunci cand este vorba de downforce, Adrian Newey is the master.

Asadar, un sasiu Red Bull care produce enorma de multa apsare aerodinamica fara sa foloseasca neaparat cel mai agresiv pachet aero (aripa spate si fata cu unghi de atac extrem). Este, cum spuneam si in alte articole, sfantul Graal al aerodinamicienilor. Sa poti produce apasare aero suficienta numai prin intermediul podelei este telul suprem. Nu spun ca Red Bull nu are nevoie de aripa spate, insa in Mexic performantele monopsotulurilor lui Dieter Mateschitz se datoreaza in principal podelei si filosofiei cu rake extrem.

Bun… Pe un singur tur, Red Bull pare de neatins. Monopostul este capabil sa parucrga un tur intreg in regim de simulare de calificare fara sa supraincalzeasca nici trenul fata si mai important, nici trenul spate. Acest lucru este cu atat mai important intrucat dupa sectorul 2 care are viraje de viteza medie spre ridicata urmeaza un sector 3 extrem de scurt de viteza mica, unde tractiunea este vitala.

La fel de important este si comportamentul puntii fata care daca nu este capabila sa se opuna fortei de propulsie duce la un comportament supravirator care te scoate de pe trasa ideala pe zonele murdare unde in mod sigur pierzi orice avantaj creat pina atunci.

mxgpfp2
© f1.com

Aparitia monopostului Renault al lui Carlos Sainz in primii 3 este o anomalie. Daca consideram ca lucrul cel mai important pe circuitul Hermanos Rodriguez este downforce-ul si tractiunea, atunci monoposturile RS17 nu au ce cauta aici. In mod sigur, asa cum spunea Vettel dupa FP2, timpii se pot imbunatati daca se gaseste momentul ideal de a iesi pe pista, fara sa ai de furca cu niciun pilot. Ma gandesc ca spaniolul a gasit un astfel de moment. Ramane doar aparitia lui Hulkenberg pe locul 5. Iar asta cam scoate din ecuatie explicatia de mai sus.

O a doua explicatie tine de puterea redusa a PU-ului Renault. Cu alte cuvinte, un PU mai putin agresiv va avea o livrare de putere ceva mai domoala, iar asta poate proteja pneurile spate. Este valabil si pentru Red Bull, insa avantajul sasiului isi spune cuvantul.

Ferrari a evaluat in FP1 upgrade-ul adus in Austin si concluzia unanima a fost ca varianta veche (cu care au concurat in SUA) este mai buna, motiv pentru care ambele monopsoturi au revenit la pachetul vechi.

Degradare masiva si pentru italieni, care in Statele Unite au stat cel mai bine la acest capitol (alaturi de Red Bull).

Mercedes a fost insa deceptia. Toata lumea se astepta ca sagetile argintii sa domine dat fiind liniile drepte lungi de aici. Insa inginerii Mercedes s-au trezit cu probleme de supraincalzire a PU-ului motiv pentru care au fost nevoiti sa incarce o mapare extrem d de conservatoare. Nici la capitolul pneuri lucururile nu au fost in regula. Dergadarea pentru Mercedes a fost ceva mai accentuata decat la Ferrari, pe toate compozitiile de pneu, fie ca vorbim de SuperSoft, UltraSoft sau HyperSoft.

Daca Merecdes cu o mapare conservatoare a reusit sa “toace” pneurile in asemenea masura, nu vreau sa ma gandesc ce se va intampla in FP3 si calificari. Da, temperaturile vor fi ceva mai joase, insa ploaia cazuta azi-noapte a spalat si minusculul strat de cauciuc depus in ziua de ieri. Va fi interesant.

Race Pace

laps

Majoritatea echipelor au testat varianta cea mai moale de pneu adusa de Pirelli in pereche cu varianta cea mai dura. Adica HyperSoft si SuperSoft. Red Bull au ales sa etsteze variantele cele mai moi. De ce ? Pentru ca degradarea redusa in cazul lor le permite sa faca un Q2 pe pneurile UltraSoft iar in cursa sa faca un singur pit-stop cand vor schimba pe SuperSoft.

Celelalte echipe vor fi neoite (cel mai probabil) sa foloseasca pneurile HyperSoft Q2 intrucat degradarea masiva pe US le va pune in pericol posibilitatea de a avansa in Q3. Daca temperaturile din Calificari vor fi mai mici decat ieri in FP2 (asa cum se zvoneste) atunci probabil si Ferrari sau Mercedes vor face Q2 pe US.

Ferrari

Sebastian Vettel a facut un program de race sim pe HS si SS. Germanul a facut 8 tururi pe HS insa deja dupa turul 6 a aruncat prosopul in ring spunand ingienrului prin radio ca “mai mult de atat nu pot”.

3 tururi rapide consecutive si pneurile au strigat fault. Timpii pe tur cresteau alarmant la la o rata mai mare de 2 secunde pe tur.

A trecut apoi pe SuperSoft unde caracterul high working rage i-a permis sa faca un stint de 18 tururi. Si aici a avut parte de degradare insa ceva mai redusa.

Raikkonen a facut program invers. A inceput pe SuperSoft si a terminat pe HyperSoft. Un fel de a spune, pentru ca in cele 5 tururi facute pe compozitia cea mai moale finlandezul nu a putut lega 3 tururi aproapiate ca timp.

raivet

Mercedes

Lewis Hamilton a facut un program asemanator cu al lui Vettel. Asta pentru a putea face o compratie directa cu rivalul la titlu in timp ce Valtteri Bottas a ales sa inceapa pe pneurile UltraSoft si sa termine pe HyperSoft. Alegerea facuta de ingineri pentru Bottas are lagatura cu o eventuala sesiune Q2 pe pneurile UltraSoft.

La fel ca Vettel, Hmilton s-a lovit de niste pneuri care se dezintegreaza foarte repde. Rezultatele pe tururi consecutive arata mai rau ca in cazul lui Vettel, doar stilul hot lap – cool lap abordat de britanic a permis calcularea unor medii apropiate de cele ale germanului.

Pe SuperSoft aceeasi poveste. Hamilton nu a putut lega tururi consecutive in regim de cursa pentru ca grainingul accentuat l-ar fi impiedicat sa duca la bun sfarsit programul. Motiv pentru care el a avut aceeasi abordare cu tur rapid urmat de un tur de racire si asa mai departe. El a reusit un stint de 14 tururi versus 18 in cazul lui Vettel.

Bottas a vut o viata ceva mai usoara pe UltraSoft. Stint de 12 turui cu ritm relativ constant insa performante pe tur ami scazute decat in cazul rivalilor. Trecerea pe HyperSoft a demonstrat ca finlandezul se descurca mai bine pe un monopost cu aderenta precara decat Hamilton. El a reusit un stint de 8 tururi, 6 dintre ele fiind consecutive cu degradare, sa spunem decenta.

hambot

Red Bull

In mod clar echipa cu cele mai putine probleme in ziua de ieri, atat pe pneurile UltraSoft cat si pe problematicele HyperSoft.

Stint de 10 tururi pentru Ricciardo pe HS si 9 pentru Verstappen pe aceeasi compozitie de pneu. Degradare undeva la 0.3s pe tur pentru ambele monoposturi, dar una peste alta performante net superioare rivalilor.

Pe UltraSoft se poate face o comparatie directa cu Mercedes (Bottas) si Renault (prin Hulkenberg). Doar Ricciardo a putut completa programul de simulare, Verstappen fiind obligat sa se opreasca din cauza unei probleme hidraulice.

Este clar, Red Bull este echipa de batut in acest week-end. Daca nu le cedeaza PU-urile.

ricver

Renault

Dar fiind faptul ca Renault s-a luat la tranta cu greii F1, ii includ si pe ei in aceasta analiza doar pentru a ne da seama ca ceea ce am vazut in regim de single lap se datoreaza in mare parte puterii reduse a PU-ului Renault.

Sainz a facut un program HS – SS iar Hulkenberg HS – US.

In cazul spaniolului nu aveam degradare masiva pe HS cu timpi pe tur relativi constanti insa la inceput de stint timpii sunt cam cu 2 secunde sub Mercedes sau Ferrari. Aici se vede diferenta de putere cand rezervorul este plin.

Urmeaza un stint de 15 tururi pe SuperSoft cu timpi extrem de constanti (in ciuda a 2 tururi de racire la mijlocul stint-ului). Degradare redusa care s-ar putea sa-i ajute in cursa in ciuda unui deficit de putere semnificant fata de Mercedes sau Ferrari.

Hulkenberg a inceput pe HS. 8 tururi in total pe aceasta compozitie de pneu. Degradare ceva mai redusa, dar performantele pe tur nu sunt notabile.

Pe UltraSoft aveam 16 tururi (mai mult ca oricine). Hulkenberg a fost mai rapid ca Bottas, dar la peste o secunda in urma lui Ricciardo pe aceasta varianta de pneu.

hulsai

Asadar, urmeaza o sesiune FP3 si una de calificari extrem de interesanta. Daca temperaturile ambientale si implicit cele de la nivelul solului vor fi mai scazute, atunci echipele mari nu vor mai suferi atat de tare la capitolul pneuri, iar Mercedes va putea sa foloseasca maparea agresiva fara sa-si faca probleme din cauza temperaturilor.

mexracepace

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.