M.P. al Braziliei. Analiza FP1 si FP2


Prima zi a week-end-ului brazilian este ca de obicei dedicata sesiunilor de antrenamente libere. Ferrari a ales sa foloseasca FP1 pentru a face evaluari aerodinamice pentru sezonul 2019. Au adus din nou podeaua introdusa pentru prima oara in SUA si testata ulterior in Mexic.

usgp_ferfloor3

Din nou, teste comparative. Mass mediei britanice ii place sa spuna ca Ferrari va aduce aceasta podea in teste pina cand vor reusi sa o faca sa functioneze insa eu am impresia ca Ferrari au renuntat la ideea de a o folosi in 2018 si se gandesc deja sa o includa in pachetul pentru 2019.

De altfel, italienii au folosit o serie de senzori de presiune sub capota motorului pentru a vedea zonele in care se poate eficientiza curgerea aerului. Jurnalistii italieni preconizeaza ca pentru 2019 inginerii Scuderiei vor inventa un sistem de racire revolutionar care le va permite sa proiecteze un monopost cu sidepod-uri mult mai inguste ca acum.

fertestbra

Regulamentul tehnic pentru 2019 prevede o aripa fata mai lata cu 20 de centimetri si cu winglet-uri eliminate. Asta inseamna efect outwash diminuat. Din acest motiv va fi imperios necesar ca zona sidepod-urilor sa fie cat mai mica pentru ca din 2019 zona Y250 va fi extrem de importanta si nu neaparat pentru crearea renumitului turbion care ii poarta numele ci pentru ca va fi zona prin intermediul careia fluxul de aer va ajunge direct in zona posterioara. Despre regulile 2019 intr-un articol viitor. Sa revenim la FP1 si FP2.

Clasamentul celor doua sesiuni de antrenamente spune doar jumatate de poveste.

In FP1 Ferrari nu si-a batut capul cu timpii, iar Mercedes a avut probleme de setup. Era normal ca Red Bull sa profite, avand in vedere ca monopostul RB14 se descurca foarte bine pe sectorul median al circuitului.

Lucrurile devin interesante in FP2. Da, Mercedes a gasit un setup ceva mai potrivit, desi inca departe de ideal, si a reusit sa aibe monopostul cel mai rapid pe un singur tur. Din nou, Bottas pare ca se descurca ceva mai bine cu un monopost W09 care era mai naravas decat s-au obisnuit pilotii. Ferrari inca ruleaza conservator (desi nici ei nu au fost ocoliti de probleme de trafic) iar deficitul de putere din curtea celor de la Red Bull isi spune cuvantul in S1 si S2.

Simularile de cursa spun insa alta poveste.

racesimbra

racesimav2

Ferrari si Red Bull par sa fie echipele cele mai rapide pe pneul cel mai moale adus aici de Pirelli. Producatorul italian a decis ridicarea presiunilor fata de 2017. Iar asta s-ar putea sa fi contribuit la aparitia blistering-ului in special la monoposturile Ferrari. Contrar asteptarilor, ritumul a fost foarte constant si s-au reusit stint-uri apreciabile ca numar de tururi parcurse.

Pe pneurile SuperSoft batalia s-a dat intre Ferrari si Red Bull cu Hamilton avand cea mai buna medie, insa stilul Mercedes de realizare a simularilor de cursa este inselator. Hamilton a facut mai multe pitstop-uri in parcursul stint-ului. Daca e sa fim corecti am putea considera ultimele 5 tururi din stint-ul pe SS al lui HAM pentru a ne face o parere. Cu o medie de 1m12.510 Hamilton ar fi din nou cel mai rapid insa la doar 5 tururi parcurse imaginea este departe de a fi clara.

Vettel si Verstappen au avut stint-uri continue cu Vettel reusind cel mai lung stint pe SS. Germanului i-am luat in calcul 16 tururi din stint-ul sau de 20. Am exclus primul si ultimul tur, dar si 2 tururi de racire.

Verstappen a mers constant cu un singur tur eliminat din cele consecutive, alaturi de primul si de ultimul tur.

Pe pneurile Soft Red Bull pare sa aiba monopsotul cel mai rapid. Dar din nou, aici imaginea este putin distorsionata. Ambele monoposturi austriece au facut simularea cu benzina mai putina, iar Vettel a facut simularea cu mai multa benzina in rezervor. In plus, la sfarsitul stint-ului pneurile Soft ale germanului prezentau urme evidente de blistering.

Hamilton a ales aceeasi strategia ca Vettel insa ritmul sau a fost net inferior germanului. Si britanicul a avut blistering dar mai redus decat pe monopostul cu numarul 5.

Raikkonen si Bottas au preferat pneul Medium. Raikkonen a facut 18 tururi iar Bottas 19. Dupa ce tragem linie putem vedea ca monopostul Mercedes a fost mai rapid, dar din nou, stilul Mercedes este oarecum inselator, Bottas nu a facut mai mult de 5 tururi consecutive in regim de cursa. Finlandezul a intercalat tururi de cooldown in simularea sa de cursa in timp ce Raikkonen a avut un stint continuu de 13 tururi. Ma astept ca diferenta intre Mercedes si Ferrari pe aceasta compozitie de pneu sa fie mult mai mica.

Pentru calificari este clar ca echipele mari vor inecrca sa faca Q2 cu pneul Soft. Faptul ca duminica va fi mai cald ca ieri ridica din nou un semn de intrebare asupra blistering-ului. Ce este clar pina acum este ca in FP2 Ferrari a avut cel mai mult de suferit din cauza blistering-ului.

In plus, dupa ce inainte de inceputul FP1 Mercedes a anuntat ca nu va folosi jantele controversate in week-end-ul brazilian, echipa germana le-a folosit totusi in FP1 si FP2. Ramane de vazut daca le va folosi in calificari sau cursa. Am impresia ca nu, iar comportamentul monopostului Merecdes s-ar putea schimba in rau in ziua cursei.

BRATIRE

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.